Υγεία

Χειμερινή Τόνωση & Ενδυνάμωση

Google+ Pinterest LinkedIn Tumblr

Στους πολιτισμούς που προηγήθηκαν της εκρηκτικής τεχνολογικής ανάπτυξης που βιώνουμε σήμερα, οι άνθρωποι ζούσαν εναρμονισμένα με τη φυσική εναλλαγή των εποχών. Τρέφονταν με τις κατάλληλες εποχικές τροφές και φρόντιζαν να προσαρμόζουν το καθημερινό τους πρόγραμμα κατ’ αναλογία των φυσικών βιολογικών τους ρυθμών, διατηρώντας κατ’ αυτό τον τρόπο ισχυρή και ενδυναμωμένη ανοσοποίηση.

Ο Χειμώνας ταυτίζεται αρχετυπικά με τις έννοιες της «παύσης», της «προστασίας» και της «αναδιάρθρωσης».

Η εποχή του Χειμώνα- που προέρχεται ετυμολογικά από το ρήμα χειμάζω, εκθέτομαι δηλαδή στις δυσμενείς συνθήκες του ψύχους- ξεκινά κοντά στις 21 Δεκεμβρίου που σηματοδοτείται από το Χειμερινό Ηλιοστάσιο και διαρκεί μέχρι τα μέσα Μαρτίου, λίγο πριν την Εαρινή Ισημερία. Ο Χειμώνας ταυτίζεται αρχετυπικά με τις έννοιες της «παύσης», της «προστασίας» και της «αναδιάρθρωσης». Κατά τη διάρκεια του Χειμώνα, η Φύση αναπαύεται σε μια ενδοσκοπική, γαλήνια ακινησία, μερικά είδη του ζωικού βασιλείου πέφτουν σε χειμερία νάρκη, ενώ ο κρύος αναζωογονητικός αέρας που φυσά από τον Βορρά καθαρίζει το νου από τις έμμονες σκέψεις, θυμίζοντας στους ανθρώπους την ανώτερη τους προέλευση.

• Εποχική Ενέργεια: Χειμώνας
• Κατηγορία από τις Πέντε Μεταστοιχειώσεις: Ενέργεια του Νερού
• Σημείο του ορίζοντα/κατεύθυνση: Βορράς
• Χρώμα: Μαύρο
• Στοιχείο: Κρύο
• Ημερήσιος κύκλος: Νύχτα
• Προσωπικότητα: Σοφία, Ωριμότητα, Αποδοχή, Θάνατος, Μεταμόρφωση
• Αισθητήρια όργανα: Ώτα
• Αίσθηση: Ακοή
• Υγρά του σώματος: Εγκεφαλονωτιαίο υγρό
• Φυσιογνωμική διάγνωση: περιοχή κάτω από τα μάτια, σφυρά οστά, μασχάλη, αχίλλειος πτέρνα και γαστροκνήμιοι μυώνες
• Γεύση: Αλμυρή
• Κυρίαρχη τάση: Εσωτερίκευση, παύση, ανάπαυση
 Αρχέτυπο: το ένστικτο της επιβίωσης, περιπετειώδης/ εξερευνητική φύση, η τάση να γευτείς τον κόσμο, η δύναμη της θέλησης

Το Πνεύμα του Χειμώνα: Η φύση του Χειμώνα συνδέεται με την ενδυνάμωση και την αναζωογόνηση της ενέργειας των Νεφρών σε φυσικό επίπεδο, καθώς με την ενδυνάμωση της εσωτερικής μας σύνδεσης, σε ψυχολογικό αλλά και πνευματικό επίπεδο. Επειδή το σώμα και ο νους μας αλληλεπιδρούν συνεχώς παράγοντας εντυπώσεις που καθορίζουν την ποιότητα της υγείας μας, τροφές που εξισορροπούν τα νεφρά, εξαγνίζουν το σώμα και το νου από την τοξικότητα και δημιουργούν μια ισχυρή αίσθηση εσωτερικής καθαρότητας και δύναμης. Ενώ πρακτικές ενδυνάμωσης της εσωτερικής σύνδεσης όπως η yoga, ο διαλογισμός, το tai chi που γαληνεύουν το νου, αποκαθιστούν τη φυσική δυναμική των νεφρών. Στη φυσική εναλλαγή των εποχών, ο χειμώνας αποτελεί μια μοναδική, ουσιαστική ευκαιρία ανάπαυσης, αναζωογόνησης και φυσικής εναρμόνισης.

  • Είναι η κατάλληλη εποχή για να κοιμόμαστε νωρίς το βράδυ και να ξυπνάμε λίγο αργότερα το πρωί, για να δρέψουμε τα θεραπευτικά, αντιοξειδωτικά και αντιφλεγμονώδη οφέλη που προσφέρει ο ύπνος.
  • Να μαγειρεύουμε πιάτα τύπου «casserole» μαγειρευτά κατσαρόλας, σε χαμηλή φωτιά και μεγαλύτερη χρονική διάρκεια μαγειρέματος, που συντηρούν την ενέργεια της θερμότητας στο σώμα.
  • Να καταναλώνουμε εποχικές τροφές με αντιγηραντική δράση, με έμφαση στις τροφές με μαύρο φυσικό χρώμα, όπως τα μαύρα φασόλια, τα σκούρα λάχανα, το μωβ μπρόκολο και η σούπα με μίσο.
  • Να πίνουμε νερό και φυσικά, τονωτικά αφεψήματα και ζεστές, τονωτικές σούπες.
  • Να αποκτούμε επίγνωση των φόβων που μας διακατέχουν και μας εμποδίζουν να χαρούμε την πληρότητα της ζωής, ανεξαρτήτως των εκάστοτε εξωτερικών συνθηκών που επικρατούν στη ζωή μας.

Σύμφωνα με την Κινεζική Ιατρική, τα νεφρά αποτελούν την έδρα της Προγονικής μας Πεμπτουσίας (Jing) που ωθεί να υλοποιούμε αποτελεσματικά τους στόχους μας, παραμένοντας ακμαίοι, νέοι και δυνατοί. Η συνεχής και ακατάπαυστη δραστηριότητα και η υπέρμετρη σεξουαλική επαφή, εξαντλεί το ενεργειακό απόθεμα των νεφρών και οδηγεί σε αποδυνάμωση με αποτέλεσμα την πρόωρη γήρανση.

Όργανα: Ο Χειμώνας συσχετίζεται ενεργειακά με το Στοιχείο του Νερού και με το συμπληρωματικό ζεύγος οργάνων Νεφρών και Ουροδόχου Κύστης. Τα εν λόγω όργανα έχουν μια στενή, συμπληρωματική σχέση και οποιαδήποτε ανισορροπία στο ένα, επηρεάζει άμεσα και το άλλο.

Λειτουργίες των οργάνων:

  • Οι Νεφροί καθαρίζουν / φιλτράρουν το πλάσμα του αίματος από τις ουσίες που προέρχονται από τη διατροφή μας και τις απομακρύνουν διαμέσου των ούρων, διαχωρίζοντας τα άχρηστα συστατικά που θα αποβληθούν από τα χρήσιμα συστατικά, που θα κρατηθούν για τις ανάγκες του σώματος.
  • Ελέγχουν το ισοζύγιο μετάλλων, όπως το νάτριο, το κάλιο, το ασβέστιο και ο φώσφορος. Το νάτριο (Na) είναι ένα μέταλλο παρόν σε όλους τους ζωικούς οργανισμούς και στο θαλασσινό νερό. Προσλαμβάνεται με τη διατροφή και αποβάλλεται κυρίως με τα ούρα και εν μέρει με τον ιδρώτα. Στον οργανισμό μας βρίσκεται κυρίως στο εξωκυττάριο υγρό, όπου συμμετέχει στη ρύθμιση της ισορροπίας του pH και της αρτηριακής πίεσης. Το κάλιο (Κ) είναι ένα μέταλλο που εισάγεται στον οργανισμό με τη δίαιτα και είναι απαραίτητο στους μυς και τα νεύρα για τη λειτουργία τους. Αποβάλλεται με τον ιδρώτα και τα κόπρανα, αλλά κυρίως με τα ούρα. Αυτό σημαίνει ότι στην περίπτωση νεφρικής ανεπάρκειας το κάλιο συσσωρεύεται στο αίμα και επηρεάζει τη συσταλτικότητα των μυών και κυρίως της καρδιάς (αρρυθμίες, καρδιακή ανακοπή). Το ασβέστιο (Ca) και ο φώσφορος (P) είναι ένα μέταλλο που συμμετέχει σε πολλές λειτουργίες: μεταβολικές και δομικές του οργανισμού μας. Μαζί με το φώσφορο δημιουργεί τη δομή των οστών και των οδόντων.
  • Οι Νεφροί κυβερνούν και ελέγχουν την κατάσταση της υγείας του μυελού των οστών και των δοντιών, ενώ επιβλέπουν την ορθή λειτουργία των ώτων και την κατάσταση της ακοής.
  • Συμβάλλουν στην παραγωγή ερυθρών αιμοσφαιρίων. Τα ερυθρά αιμοσφαίρια είναι κύτταρα του αίματος που παράγονται από το μυελό των οστών με τη βοήθεια της ορμόνης ερυθροποιητίνης που εκκρίνεται από τους νεφρούς. Η λειτουργία τους είναι να μεταφέρουν οξυγόνο από τους πνεύμονες στην περιφέρεια και αντίστροφα να μεταφέρουν διοξείδιο του άνθρακα από την περιφέρεια στους πνεύμονες. Η ερυθροποιητίνη είναι μία ορμόνη που παράγεται στους νεφρούς και διεγείρει το μυελό των οστών στην παραγωγή ερυθρών αιμοσφαιρίων. Όταν υπάρχει νεφρική ανεπάρκεια παράγεται λιγότερη ερυθροποιητίνη με συνέπεια τη μείωση των ερυθρών αιμοσφαιρίων του αίματος (αναιμία).
  • Αποτελούν την Έδρα της προγονικής πεμπτουσίας που καθορίζει την κράση του ατόμου, τη δύναμη και τη ζωτικότητα, τη σεξουαλικότητα, τη δυνατότητα του για σύλληψη, την αναπαραγωγή.
  • Βοηθούν στον έλεγχο της αρτηριακής πίεσης. Η αρτηριακή πίεση είναι η δύναμη που το αίμα ασκεί έναντι των τοιχωμάτων των αρτηριακών αιμοφόρων αγγείων. Η πίεση του αίματος μεταβάλλεται με την ηλικία, το στρες και την ύπαρξη διαφόρων νοσημάτων.
  • Παράγουν ορμόνες, όπως η βιταμίνη D – σημαντική για την υγεία των οστών. Η βιταμίνη D είναι μία ορμόνη υπεύθυνη για το μεταβολισμό του ασβεστίου και φωσφόρου, και επομένως απαραίτητη για τη δομή των οστών. Δημιουργείται κατά ένα μέρος στο δέρμα μέσω της έκθεσης στον ήλιο και ενεργοποιείται στους νεφρούς και κατά ένα μέρος προσλαμβάνεται από τις τροφές.
  • Η ουροδόχος κύστη είναι το κύριο όργανο που χρησιμεύει στην αποβολή των ούρων και λειτουργεί ως κύριο αποχετευτικό όργανο του ουροποιητικού συστήματος.

Συμπτώματα ανισορροπίας:

Πόνοι στη μέση όλων των τύπων, πόνοι στα οστά, δυσανεξία στο κρύο, οίδημα στις γάμπες και τα κάτω άκρα, υπογονιμότητα, ανικανότητα, ψυχρότητα, αμηνόρροια, πρόωρο γήρας, πτώση μαλλιών, πτώση δοντιών, χρόνια προβλήματα ακοής, ακράτεια ούρων και κοπράνων, ονειρώξεις. Συχνοουρία, ακράτεια ουρών, δυσκολία στην ούρηση, προστάτης, πέτρες ή και άμμος στα νεφρά.

Πρακτικές εξισορρόπησης:

  • Αποφεύγουμε τις κρύες και παγωμένες τροφές και τα κρύα ροφήματα.
  • Φροντίζουμε να προστατεύουμε το σώμα μας από το κρύο, διατηρώντας την περιοχή των νεφρών και της μέσης καλυμμένη με ζεστά ενδύματα.
  • Προσπαθούμε να δημιουργούμε και να διατηρούμε ανθρώπινες, ερωτικές σχέσεις που βασίζονται στην αγάπη, την ειλικρίνεια και τη βαθιά και γνήσια επικοινωνία.
  • Αποφεύγουμε την υπέρμετρη, ανεξέλεγκτη σεξουαλική δραστηριότητα.
  • Επαρκής ανάπαυση με τουλάχιστον 7 έως οκτώ ώρες ύπνου κατά τη διάρκεια της νύχτας.
  • Λελογισμένη χρήση φαρμάκων, βιταμινών και φαρμακευτικής αγωγής.

Θεραπευτικές τροφές: όλες οι τροφές με φυσική αλμυρή γεύση όπως το ακατέργαστο αλάτι, το μίσο, η σάλσα σόγιας, τα φύκη, τα οστρακοειδή, οι ζεστές σούπες, το παράγωγο σόγιας τόφου, το μαύρο τσάι, το αγγούρι, όλα τα όσπρια και ειδικά τα μαύρα και κόκκινα φασόλια τύπου adzuki.

• Στυλ μαγειρέματος: σούπες, μαγειρευτά κατσαρόλας
• Προτεινόμενη συνταγή: Σούπα λαχανικών με μίσο.
• Εξωτερικές πρακτικές:
– κομπρέσες με τζίντζερ
– ζεστό βραδινό ποδόλουτρο
– κατάκλιση με θερμοφόρα στην περιοχή των νεφρών

• Ασκήσεις μεσημβρινών:

Εμπρόσθια κάμψη κορμού από καθιστή θέση με τεντωμένα πόδια

Εμπρόσθια κάμψη κορμού από καθιστή θέση με πόδια στη διάσταση

Εμπρόσθια κάμψη κορμού από όρθια θέση με τεντωμένα πόδια

Εμπρόσθια κάμψη κορμού από όρθια θέση με πόδια στη διάσταση

Γράψτε ένα σχόλιο

19 − 6 =